maandag 4 januari 2016

Maak vooral géén kennis met de 'bijna-miljonair'.

Hoewel mijn nieuwjaar iets minder is begonnen (lees: griep), gold dat niet voor de winnaars van de Postcodeloterij. Kanonnen zeg, wat een geldbedragen. Eigenlijk is de kans groter dat je in een bad verdrinkt dan dat je een dergelijke loterij wint, wat overigens voor mij reden genoeg was om vooral niet mee te doen.

Dit is Gaston Starreveld in bad.
Die redenering ging niet op voor de Sittardse ‘bijna-miljonair’ Kamal Maihouane. Een aantal jaren lid van de Postcodeloterij en inderdaad ‘bijna-miljonair’; daar waar zijn buren miljoenen ontvingen, werd zijn voordeur overgeslagen. Wat bleek? Door onvoldoende saldo op zijn rekening in december, werd het bedrag van zijn loten niet afgeschreven. En viel hij dus niet in de prijzen.

Ja. Dat is klote. Sometimes you win, sometimes you lose. Eigenlijk is dat ook wel hoe het leven in elkaar zit en laten we eerlijk zijn: de Postcodeloterij kent nu eenmaal meer verliezers dan winnaars. Nu is dat natuurlijk erg gemakkelijk praten als je het vanaf een afstandje aanschouwt, maar het valt mij wél op hoeveel media-aandacht er wordt geschonken aan tranendal Maihouane.

Beste Kamal, mocht je dit lezen; ik bedoel het niet persoonlijk. Het is oprecht k*t dat je door een ongelukkig saldo even niet meespeelde en daardoor verloor. Doordat jouw verhaal echter óveral verschijnt, wordt dat zure gevoel telkens weer bevestigd. Dat geldt overigens ook voor je vrienden, die een Facebook actie zijn begonnen om kras- en andersoortige loten in te zamelen zodat je aan het eind van deze maand misschien een doosje stroopwafels wint. Lief bedoeld, maar wat heb je eraan? Je kunt kiezen om de rest van januari onder je dekbed een potje te gaan janken, maar je kunt óók de eer aan jezelf houden en na een dikke week zeggen; het is balen, maar life goes on. 
Dit is een doosje stroopwafels.
Ik spreek jou nu persoonlijk aan Kamal, maar eigenlijk kun jij er ook niks aan doen. Het zijn de media die ervoor kiezen om het verhaal van de verliezer te vertellen. Dit is overigens niet de eerste keer dat dat gebeurt. Vorig jaar schreef ik al een blogpost over een mevrouwtje die de miljoenen aan haar neus voorbij zag gaan en haar verhaal vertelde in Metronieuws. Vanochtend stond jouw verhaal in de Limburger, het artikel telde twee (!) pagina’s. Waarom? En wat voor nieuws had daar eigenlijk moeten staan? Die media-aandacht helpt jou niet met het incasseren van je verlies, maar tegelijkertijd smullen de journalisten blijkbaar van zo’n wanhoopverhaal. Dat zijn overigens diezelfde journalisten die in eerste instantie altijd uit gaan van hun ‘eigen morele kompas'.

Ik vind dat teleurstellend. Het bevestigt mijn gevoel dat journalisten moeite hebben om onderscheid te maken tussen relevant nieuws en onderwerpen waar wij – het publiek- over praten. De helft van de dingen waar ‘wij’ het namelijk over hebben –online maar óók offline- zijn niet nieuwswaardig genoeg om over te berichten als nieuwsmedium. Maarja, als één schaap over de dam is… Het verhaal van Kamal is daarbij slechts één voorbeeld van de vele irrelevante berichten die de ether in worden geslingerd én in mijn brievenbus belanden.

Ik vraag me dan ook vaak af...

... was dit het nieuws? (klik)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten