zondag 8 maart 2015

Doe mij maar lijst 14, nummertje 5!

Een paar weken geleden stond 'ie er weer; dat lelijke, grote aanplakbord. Klaar om beplakt te worden met tandpasta-smiles, pakkende leuzen en iets minder frisse gezichten. Zodra dat bord weer een voet in de aarde weet te krijgen, weet ik hoe laat het is; verkiezingstijd.

‘Werken aan Limburg!’ ‘Vernieuwen met vertrouwen’ ‘Genoeg is genoeg!’

De leuzen an sich spreken misschien nog wel enigszins tot de verbeelding, maar daar houdt het dan ook mee op. Namen én foto’s zoals Thieu Bongers, Maria Frenken en Twan Beurskens zeggen mij namelijk helemaal niets. Lijst 14, lijst 4 en nr 3, 11 en 15 evenmin. Ik denk eerder aan een Chinees afhaalmenu met kroepoek en sambal bij.


Wat is dat toch met verkiezingen en campagnes voeren? Ik weet nog dat ik een keer friet ging halen bij de frietwagen in het dorp. Er werd op het kerkplein campagne gevoerd – als dat is wat campagne voeren inhoudt. Na wat ongemakkelijk gedraai en gegiechel, kreeg ik een foldertje in mijn hand geduwd waarop ik de uitslagen van de WK wedstrijden kon invullen. Ergens op de achterkant stond iets over de partij zelf, wat zo sterk was dat ik het mij niet eens meer kan herinneren.

Een gemiste kans. Want zeg nou zelf; er wordt voornamelijk campagne gevoerd om de zwevende kiezers te overtuigen. Zijn posters en foldertjes dan écht de enige manier om die kiezers voor je te winnen? Is het niet ontzettend ouderwets? Heb ik genoeg informatie aan een foto, een naam, een lijst en een nummer? Zijn er geen andere manieren om campagne te voeren in en rondom dorpen?

Ik heb namelijk geen flauw idee wie Maria, Thieu of Twan is. Maar ik wil wél door ze getriggerd worden. Ik wil meer weten, informatie krijgen, mezelf oriënteren. Verder kijken dan een – al dan niet - oogverblindende glimlach. Dat moet gemakkelijk gaan en duidelijk zijn. Zet desnoods een van die ellendige QR-codes op die posters, zodat ik gemakkelijk naar een bijbehorende website kan surfen. Doe íets. Daag jezelf uit en denk buiten dat verkiezingsdoosje. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat deze postertjes het gewenste effect hebben.

De mogelijkheden zijn anno 2015 in ieder geval voortvarend. Nu die verkiezingscampagnes nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten