woensdag 21 januari 2015

I love de denkbeeldige Harry!

Vroeger speelde ik vadertje en moedertje met denkbeeldige kinderen én een denkbeeldige vader. Of ik was een alleenstaande moeder, lag er maar net aan in wat voor bui ik was. Ik hoorde mijn ‘baby’ lachen, huilen en boertjes laten. Als mij dat ging vervelen, zorgde ik ervoor dat mijn kind binnen no-time een paar jaar ouder was, zodat ik eens even lekker kon mopperen als het niet kon slapen. Heerlijk, die grenzeloze fantasie.


Die kinderlijke fantasie, het out-of-the-box denken, is bij veel volwassenen tegenwoordig echter ver te zoeken. Door alle technische ontwikkelingen is er maar één ding overgebleven; luiheid.


We zijn ontzettend lui geworden.

Zomaar bij iemand binnenlopen is er bijna niet meer bij; de meeste reageren zelfs verontwaardigd als Mien of Truus ineens voor de deur staat. Vragen hoe het nou écht gaat, is ook bijna niet meer nodig; menigeen pleurt zijn of haar privéleven op Facebook. Een knullige relatie verzinnen zodat je het ‘single-zijn’ niet hoeft te verontschuldigen is er ook niet meer bij. Met de InvisibleBoyfriend/Girlfriend-app kun je doen alsof je een relatie hebt.

Huh, wat? Ja. Echt.

Voor 29 dollar per maand krijgen gebruikers 100 sms’jes, 10 telefoontjes én een handgeschreven briefkaart toegestuurd van een zogenaamde levensgezel. Levensecht. Heb je geen inspiratie om een verhaal te verzinnen hoe jij je lover hebt ontmoet?  No problemo, via de bijbehorende website wordt een voor jou op maat gemaakt verhaal verzonnen.

Dat je een app nodig hebt om een vriend te verzinnen, is natuurlijk an sich best een beetje sneu. Maar wat nog véél erger is; wat doet dit met onze bestaande fantasieën die al erg diep verstopt zitten? Betekent dit dat we niet meer kunnen lachen om denkbeeldige Harry’s die aan tafel zitten? Betekent dit dat de doos waar onze kinderlijke fantasieën inzitten een huisstofmijtallergie krijgt, omdat er zoveel stof op zit?

Wat zonde eigenlijk. Een fantasieloos leven lijkt mij een saai leven. Hoe krijgen we sprankels als we niet meer getriggerd worden om te fantaseren? Die Invisible Boyfriend/Girlfriend-app gaat aan mij voorbij, en ik hoop dat dit ook geldt voor mijn single-friends.


Ik kan namelijk altijd wel lachen om denkbeeldige Harry.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten