zondag 26 april 2015

Marco Borsato en een heleboel telefoons.

Precies een week geleden bezocht ik de Marco Borsato Fanclubdag. Natuurlijk bezocht ik die dag om het Borsato museum te bezoeken en om enveloppen à €1,- te trekken in de hoop een boottocht of high -tea met Marco himself te winnen (tevergeefs), maar ik kwam vooral voor de muziek. Als je van zijn muziek houdt, hoef ik je niet uit te leggen dat het uiteindelijke optreden magnifiek was. Ik heb vooral met mijn ogen dicht geluisterd, en dat kwam niet alleen omdat ik zo genoot. 

Er viel gewoonweg niets te zien.

Vandaag is Rood! Zo kleuren de mobieltjes.
Links, rechts, recht voor me; óveral waar ik keek, zag ik mobieltjes. Er werd druk gefilmd, gefotografeerd en opgenomen, want blijkbaar moest álles worden vastgelegd. Die druk om alles vast te willen leggen zag ik overigens laatst ook al toen PSV kampioen werd en er meer selfiesticks dan spelers op het veld te zien waren. Toch verbaasde het mij. Ik attendeerde de vrouw voor mij erop dat ik het vervelend vond het complete nummer 'Binnen' visueel te moeten missen door haar telefoon en ze reageerde - verrassend genoeg - begripvol dat het 'inderdaad erg irritant is'. 


Maar waarom dóen we het dan nog lieve mensen? Altijd maar die ellendige telefoons tevoorschijn halen? Waarom willen we toch steeds óveral een foto of video van maken? Sinds wanneer worden herinneringen opgeslagen op een geheugenkaartje in plaats van in je hart? En wat heb je er aan om een filmpje van Marco te laten zien waarbij het geluid uit je miezerige iPhone of Samsung-speakertje ploft wat ‘Binnen’ meer op ‘Rood’ laat lijken, en vice versa?

Niks. Je hebt er niks aan. 

Deze verrassende conclusie leverde mij een nieuw inzicht op. Stel nou dat we massaal die telefoons en camera's lekker in de tas laten. Stel nou dat we gewoon eens doen waar muziek voor gemaakt is. Luisteren. Genieten. Het moment bewust meemaken en de ontroering die je voelt vervolgens als een herinnering in je hart sluiten. Is dat niet waar het om gaat? Is dat niet waar muziek voor bedoeld is? Hoe kan muziek jou nog raken namelijk als je druk bezig bent iedere stap van Marco vast te leggen? En wat dacht je van alle mensen die achter je staan en Marco door jouw schermpje moeten bekijken? Zij hebben een kaartje gekocht voor een totaalbeleving; geen abonnement op een YouTube kanaal.

Op 23 oktober sta ik in het Ziggodome om wederom te genieten van muziek waar een strikje omheen kan. En lieve Marco; hopelijk nemen jouw fans mijn idee ter harte zodat we allemaal ‘Binnen’ daadwerkelijk live kunnen bewonderen. 

Dat zou die strik nou eens écht een gouden randje geven.

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Marieke. De spijker op z'n kop. Ook ik erger me dood aan die mobieltjes tijdens concerten/optredens/evenementen. Ik heb het ook gedaan, omdat het kon, omdat iedereen het deed. Maar ben er daarna ook kritisch naar gaan kijken. Door het op te nemen, ben je meer bezig met je telefoon, en krijg je het eigenlijke optreden nog nauwelijks mee. En voor wie neem je het op ? Voor jezelf voor later ? Voor een ander die er niet bij was ? Ik heb de meeste foto's en filmjes nadat ze genomen zijn niet meer teruggekeken of laten zien. Het vertellen van hoe het was is veel leuker dan een korrelig filmpje te laten zien met bagger geluid. Mijn grote held Prince laat al jaren niet toe dat mensen opnames maken, en laat zelfs bewakingspersoneel rondlopen om het te laten stoppen. Hij vind ook dat je het mee moet maken, met je hoofd bij het optreden moet zijn. Alleen pakt hij het wat rigoreuzer aan door het daadwerkelijk te verbieden en hand te haven. Hij is ooit zelfs een keer van het podium afgelopen en niet meer teruggekomen toen hij meerdere keren iemand had verzocht te stoppen met filmen.
    In any way. Goed stukje, en ben blij dat er meer mensen zo over denken !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Olaf, bedankt voor je reactie! Ben het helemaal met je eens. Ik heb het ook een tijdje gedaan, maar realiseerde me inderdaad dat ik uiteindelijk de filmpjes/foto's uiteindelijk voor lief liet. Ik hoop van harte dat er met ons meerdere mensen zijn, zodat ik de volgende keer - in het Ziggodome - mijn held Borsato daadwerkelijk live kan bewonderen. Een kleine hoera voor Prince; misschien rigoureus maar wél effectief. Dankjewel!

      Verwijderen