Solliciteren; het is tegenwoordig een ramp. Als studerende negentienjarige
zijn tot nu toe al mijn sollicitaties onbeantwoord gebleven. Aan mijn CV kan
het bijna niet liggen; ik doe al een paar jaar ervaring op in Public Relations én
ik ben werkzaam bij de radio – op vrijwillige basis.
Het lijkt tegenwoordig niet meer uit te maken wat je doet of
hoe indrukwekkend je CV eruit ziet; wij, negentienjarigen, zijn gewoon te duur.
Een rugzak vol kennis en ervaring lijkt niet langer genoeg. Om maar niet te
beginnen over de tijd als we zijn afgestudeerd; veel studenten en weinig banen.
Wil dat dan zeggen dat we in een hoekje moeten gaan zitten huilen en
wachten tot we ein-de-lijk in het oog springen bij een potentiële werkgever?
Nee. We gaan ons zélf in de kijker spelen. En laat Social Media daar nou een
perfect middel voor zijn.
Neem als voorbeeld Niek Gooren. Een gediplomeerde
Multi-Media vormgever. Als webdesigner sloeg plots het noodlot toe; hij verloor
zijn baan wegens bedrijfs-economische redenen en kwam thuis te zitten. Niek nam
echter zélf de touwtjes in handen en wist zichzelf op een innovatieve én
creatieve manier in de markt te zetten. Op de website www.helpniekuitdeww.nl stonden zijn
CV, motivatie en ervaringen beschreven. Met als kers op de taart; ‘de
referentie hotline’. Een gezonde portie humor maakte zijn site succesvol; zo
maakte hij zijn eigen grafiek waarin te zien was hoe de eigenschappen van
bedrijven kunnen groeien bij het in dienst nemen van Niek. Gemeten in percentages
‘Kiloniek’.
De website werd binnen no time opgepikt door verschillende
media. Het resultaat? Lewis Pulse, de digitale marketingtak van Lewis PR Eindhoven,
bood hem een baan aan waar hij tot op heden werkzaam is.
Het kan dus wél. Barre, economische tijden vragen om
creativiteit. Wacht niet langer totdat de banen naar jou toe komen rollen, maar
neem het heft in eigen handen. Je bent immers verantwoordelijk voor jezelf.
Dreig je door de bomen het bos niet meer te zien? Denk dan hieraan;
Geen opmerkingen:
Een reactie posten