zondag 20 november 2016

Koning SEO en de losse flodders van het SEO-kanon

Er was eens een koning. Koning SEO. Koning SEO bezat over een enorme hoeveelheid kennis over – jawel – SEO. Niet gek dat hij regeerde over het land van de content kings, social media guru’s en SEO seekers. En omdat koning SEO de beroerdste niet was, wilde hij zijn kennis graag delen. Met een webinar om precies te zijn. Hij stuurde e-mails naar de hele bevolking met daarin een uitnodiging voor het webinar: hij had de sleutel tot succes immers gevonden.


Koning SEO wist dat hij concurrentie had. Maar zo gewiekst als hij was, had hij daar wat op gevonden. Het SEO-verhaal: dat was gewoon zoals het was. Niet meer en niet minder. Maar daar kon koning SEO geen zieltjes mee winnen. Dus besloot hij de inhoud te laten zoals deze was, maar de verpakking te veranderen. Mooier, strakker, moeilijker, flitsender: lekker fancy. Want zo was hij wel hoor, die koning SEO. Echt een fancypants.

Het webinar ging van start en koning SEO – enthousiast over zijn eigen verpakkingen – begon ermee te gooien. ‘’Champagne SEO is de toekomst! Houd je SEO-kanon in de aanslag en schiet erop los! We moeten namelijk SEOCIAL worden! Jongens, I have a dream!’’

… Die koning SEO toch. Hoewel een enkeling ontvankelijk bleek voor zijn nieuwe boodschappen, bleek meer dan de helft af te haken. Champagne SEO? Een SEO-kanon? En wat is seocial? Hoe word ik dat überhaupt? SEO leek eerder op een ver-van-mijn-bed-show dan een recht-toe-recht-aan manier om websites te optimaliseren voor mensen die zoekmachines gebruiken. Koning SEO had geen flauw idee dat hij aan zijn doel voorbij schoot door de verpakkingen te veranderen. Hij dacht dat hij zich alleen kon onderscheiden door vooral niet te dicht bij zichzelf en de kern van het verhaal te blijven.

Maar toen was daar Mark. Een doodgewone burger die óók veel kennis bezat over SEO. Maar dat was voor Mark geen reden om een staatsgreep te plegen. Nee, Mark bleef liever zichzelf. Hij nam zijn buren, familie, vrienden en collega’s gewoon mee bij de hand en liet ze zien én ervaren wat SEO nou precies inhield. En juist doordat hij zo dicht bij zichzelf bleef, werd hij bijzonder in het land van de content kings, social media guru’s en SEO seekers. Het land van koning SEO.

En koning SEO? Tsja. Zijn monarchie bleek een farce. En tot op de dag van vandaag hebben we nooit meer iets van hem gehoord.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten