Wat deze twee fragmenten met elkaar te maken hebben? Helemaal
niks. Gordon die zich verkleedt als een travestiet en een onderzoek naar de
kosten van een jointje. De een (leed) vermaak, de ander informatief. De één
heeft miljoen kijkcijfers, de ander een slordige 500.000 minder.
Wauw.
De kracht van kijkcijfers is ongekend groot. Vooral bij
commerciële televisie is dit van groot belang; veel keuzes worden gebaseerd op
deze ‘bijzondere’ cijfers. Een programma is een succes als er miljoenen mensen
naar kijken. Óók als het inhoudelijk eigenlijk nergens over gaat.
In theorie klinkt het best logisch; de gemiddelde
Nederlander kijkt ook gewoon graag naar amusement. Een klein nadeel is echter
dat er steeds meer kwalitatief slechte programma’s worden uitgezonden. Het
lijkt wel alsof de grens ‘vanaf hier wordt het te beschamend’ is overschreden. Sterker
nog; er zijn helemaal geen grenzen meer. Naakte TV vóór 00.00 uur? We hebben
het allemaal gezien in 'Adam Zkt. Eva'. Kennismaken met de eeuwige maagden die
Nederland rijk is? We volgden hen tijdens ‘Ik heb HET nog nooit gedaan’.
De kwalitatief goede programma’s worden op deze manier teniet
gedaan. Er wordt namelijk veel meer gesproken over Gordon met zijn hoestlach dan
over ‘Dit is de Dag’ die onderzoek doet naar chronische onveiligheid in een
gehandicapteninstelling. En ik moet eerlijk toegeven; de 40-jarige maagd Marc in 'Ik heb HET nog nooit gedaan' is een stuk grappiger dan EenVandaag.
Maar met welke kennis kom je goed voor de dag? Denk je
indruk te maken bij de koffieautomaat als je vertelt over de blote bips van
Sascha in 'Adam Zkt Eva'? En kan Gordon met zijn travestietenoutfit werkelijk
iets bijdragen aan dat ene sollicitatiegesprek? Of heb je toch meer aan de
kennis over de wereld achter goedkope H&M kleding die Zembla in kaart heeft
gebracht?
De antwoorden zijn voor iedereen anders. Er zijn vast genoeg
mensen die de zaterdagavond vrijhouden om Gordon te zien dansen in een
travestietenoutfit. Een beetje amusement op zijn tijd kan nooit kwaad, maar ik
geef toch de voorkeur aan programma’s met inhoud. Programma’s over mensen met
échte verhalen.
En daar zal de eeuwige maagd Marc nooit tegenop kunnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten